Πέμπτη, 7 Απριλίου 2016

Nέα βιογραφία του Τεντ Χιουζ

«Η πολυτάραχη σχέση του Τεντ Χιουζ και της Σύλβια Πλαθ έχει αποτελέσει πόλο έλξης για ιστορικούς της λογοτεχνίας, για κριτικούς, για πολιτισμικούς σχολιαστές, αλλά και για το ευρύ κοινό. Καθορίστηκε ανέκκλητα από την αυτοκτονία της Πλαθ το 1963, καθώς και από μια άλλη δραματική εξέλιξη, έξι χρόνια αργότερα, όταν η τότε σύντροφος του Χιουζ, Άσσια Ουέβιλ, αυτοκτόνησε με τον ίδιο τρόπο, σκοτώνοντας και το παιδί που είχαν αποκτήσει μαζί. Τα διαδοχικά αυτά γεγονότα έχουν σημαδέψει ανεξίτηλα τις αναγνώσεις του ποιητικού έργου του Χιουζ, καθώς ώθησαν τους κριτικούς σε ερμηνείες χρωματισμένες από βιογραφικά στοιχεία και από τις τραγικές περιστάσεις της ζωής του συγγραφέα.

Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστεί κανείς ότι η ανάγνωση του Χιουζ μέσα στα χρόνια επισκιάστηκε από την ακτινοβολία της Πλαθ, γεγονός παράδοξο και σπάνια ακόμη και για τις πιο ικανές γυναίκες συγγραφείς που τυχαίνει να βρεθούν στο πλευρό επιφανών ανδρών ποιητών. Η φήμη του Χιουζ εδραιώθηκε σε μεγάλο βαθμό με τα Γράμματα γενεθλίων (1998), ποιητική συλλογή η οποία αγοράστηκε με ταχύτερο ρυθμό από οποιαδήποτε άλλη στην ιστορία της αγγλικής λογοτεχνίας. Σε αυτήν κατέγραψε τα χρόνια που πέρασε με την Πλαθ, και για τα οποία έως τότε είχε διατηρήσει μια επίμονη και ιδιαίτερα επιφυλακτική σιωπή. Ο μύθος της Πλαθ προσδιόρισε ως εκ τούτου τη φήμη του Χιουζ, καθώς και το αντίστροφο, συνδέοντας άρρηκτα την ποιητική τους δημιουργία τόσο πριν όσο και μετά από τον θάνατό τους.

[…]

Παρά τις φιλοδοξίες κριτικών, λογίων, επιμελητών και ερμηνευτών να παραβλέψουν την ιστορία του Χιουζ και της Πλαθ, όλοι εντέλει έλκονται από τον μαγνητισμό του παρασκηνίου της ζωής τους. Ιδιαιτέρως οι βιογράφοι, οι οποίοι αγωνίζονται να τεκμηριώσουν τα γεγονότα και να εξιστορήσουν την «αληθινή» ζωή, έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά επιρρεπείς στην ανάδειξη των μυστικών που έκρυβε ο γάμος του Χιουζ και της Πλαθ…»

Φωτεινή Δημηρούλη

Και ένα ποίημα του Χιουζ:

ΑΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΕΣ

Η επιθυμία χωρίζει άτεγκτα
Και ας τυλίγει τις γυναίκες γύρω από τους άντρες:
Κόβει στα δυο το ζευγάρι καθώς συγκολλά με καυτό
Σίδερο τ’ αποκομμένα μέρη τους σε ένα.

Παλαιά Εδέμ κοινότοπη: κάτι μαγνητίζει
Και πυρακτώνει με μανιώδη
Σφυροκοπήματα το ένα σώμα πάνω στο άλλο πλέκει
Μέχρις ότου η διαφορά τους να χαθεί.

Αλλά η επιθυμά ξεπερνά τα χέρια αυτά
που το τίποτα τα γεμίζει,
Βουτάει μέσα στ’ αντικρινά μάτια,
Κατρακυλάει μέσα από συσκοτισμούς αδειξόδων
Για το άστρο αυτό που φωτίζει το πρόσωπο,

Κάθε σώμα ακόμα πασχίζει να πέσει
Στη σκοτεινή δίνη του άλλου, τα μέλη τους
Σπαρταρούν
Σάρκα και χτυπούν επάνω
Στο μάταιο πανταχού του εμποδίου της,

Κάθε, κάθε δευτερόλεπτο πιο μοναχικό
και πιο μακρινό
Διασχίζει ασυντρόφευτο τον αέναο
Μη-κόσμο του άλλου, μολονότι και οι δυο
Σμίγουν τόσο κοντά που πνίγουν τα αναφιλητά τους.

(Μετάφραση: Φ. Δημηρούλη)


ΥΓ. Απόσπασμα από κείμενο με τίτλο "Η νέα βιογραφία του Τεντ Χιουζ ή πώς να αξιοποιείς έναν νεκρό" της Φωτεινής Δημηρούλη που δημοσιεύθηκε στο τρέχον τεύχος της Athens Review of Books (τεύχος αρ. 71, Μάρτιος 2016).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου