Δευτέρα, 23 Ιουνίου 2014

COOL ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ σε ένα νέο συγγραφέα

Ακολουθεί σταχυολόγηση από το ομότιτλο άρθρο της Σώτης Τριανταφύλλου που δημοσιεύεται στο τεύχος 50 του περιοδικού Μανδραγόρας. Όσα λέει η Σώτη για τους λογοτέχνες γενικά, έχουν εφαρμογή και στους ποιητές ειδικότερα:

  • Μην περιγράφετε ρομαντικά τοπία, το "ροδοχάραμα της αυγής" και την "πορφυρή δύση".
  • Αποφεύγετε τις κοινότοπες παρομοιώσεις ("δέρμα σαν προσελάνη"). Αν η παρομοίωση είναι απαραίτητη πρέπει να είναι δικής σας παραγωγής ή να εκφράζεται εμμέσως ("το δέρμα της, διάστικτο για πάντα"). Ξεχάστε την έκθεση ιδεών του σχολείου και όλα τα καλολογικά στοιχεία. Περιορίστε στο ελάχιστο επίθετα και επιρρήματα. Το βουνό με τα επίθετα πέφτει και μας πλακώνει.
  • Αποφεύγετε λέξεις της μόδας, λέξεις-καραμέλες, λέξεις-σαρανταποδαρούσες. Αποφεύγετε τις υπερβολικά εξεζητημένες και πομπώδεις λέξεις. Αποφεύγετε τις ακαδημαϊκές λέξεις ("συγκριτισμός", "αιτιότητα", "σημαίνον", "συνδηλώσεις"). Αποφεύγετε τις ξένες λέξεις ("κοπιάρω", "μπλέιζερ", "μπάτζετ", διάφορες τουρκικές). Μερικές λέξεις κάνουν θόρυβο σαν τενεκέδες. Αποφεύγετε (με μανία) τις πομπώδεις δηλώσεις ("Δεν λυπάμαι που έχασα το βραβείο Νόμπελ, λυπάμαι που έχασα εσένα!"). Όταν μια λέξη είναι απολύτως αποδεκτή παρότι προέρχεται από ξένη γλώσσα πρέπει να θεωρείται κατάλληλη και να μην αντικαθίσταται από την ελληνική: π.χ. "γραβάτα" όχι "λαιμοδέτης", "παντελόνι" όχι "περισκελίς".
  • Όταν μια λέξη μπορεί να παραληφθεί, ας παραληφθεί.
  • Μάθετε να βαδίζετε προτού μάθετε να χορεύετε.
  • Προσοχή στις σεξουαλικές σκηνές. Το σεξ μπορεί να  είναι υποδηλωτικό, έμμεσο, υπαινικτικό, παρασκηνιακό. Επίσης, μπορεί να είναι αστείο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, στη λογοτεχνία, είναι απλώς απαίσιο. Τα μυθιστορήματα [και τα ποιήματα] είναι γεμάτα bad sex (και η ζωή).
  • Αποφεύγετε τα γλωσσικά κλισέ: "η πύρινη λαίλαπα" είναι απλούστατα η φωτιά (ή η πυρκαγιά) και "ο Μολώχ της ασφάλτου" είναι απλούστατα τα δυστυχήματα. Εξάλλου, στη λογοτεχνία, οι δολοφόνοι δεν είναι "ανθρωπόμορφα κτήνη", είναι άνθρωποι των οποίων τα κίνητρα και η συμπεριφορά αξίζει να ερευνηθούν: λέξεις όπως "στυγερός" και "αδίστακτος" περιττεύουν. Η "τραγική μάνα" επίσης. Το "άτυχο θύμα" επίσης. Όπως και το "αθώο θύμα". Γράφει ο Παντελής Μπουκάλας στην εφημερίδα "Καθημερινή": "τα κλισέ είναι μάλλον αβλαβή αν και ιδιαζόντως ενοχλητικά, περίπου σαν τις κατσαρίδες".
  • Διαβάστε γραμματική. Διαβάστε ποια είναι τα συνηθισμένα λάθη στη χρήση της ελληνικής γλώσσας.
  • Μη δίνετε τα χειρόγραφά σας να τα διαβάζουν άνθρωποι που σας κολακεύουν. Be close to your friends, but closer to your enemies. Να γίνετε ο καλύτερος και αυστηρότερος κριτικός του εαυτού σας.
  • Γράφετε και σχίζετε, γράφετε και πετάτε στον κάδο ανακύκλωσης. Προχωρείτε κάθε μέρα, αναθεωρώντας, διορθώνοντας. Κλαδεύετε σαν κηπουρός.
  • Μην προσπαθείτε να μοιάσετε σε κάποιον άλλο συγγραφέα.
  • Αποφύγετε την autofiction. Η ζωή μας και τα αποτελέσματα της ψυχανάλυσής μας δεν αφορούν κανέναν. Εξάλλου, δεν είμαστε όσο ενδιαφέροντες νομίζουμε. Η αγάπη για τον εαυτό μας είναι μειονέκτημα για τη συγγραφή.
  • Οι μέτριοι συγγραφείς περιμένουν την έμπνευση. Οι καλοί συγγραφείς σηκώνονται νωρίς το πρωί και εργάζονται μέχρι τελικής πτώσεως.
  • Ο συγγραφέας γίνεται ή γεννιέται; Γεννιέται και ύστερα γίνεται. Όταν "δεν το έχεις" δεν μπορείς να το αποκτήσεις. Όταν "το έχεις" μπορείς να το καλλιεργήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου